مدینه العرفا

مشاهیر شهرستان نایین

مدینه العرفا

مشاهیر شهرستان نایین

دلسوزی و دور اندیشی حاج سید سعید طباطبایی پس از تأسیس مدرسه باعث شد که برای سهولت دسترسی طالبان علم و دانش و کودکان و نوباوگان به وسایل و ادوات تعلیم و تربیت اقدام به تأسیس چاپخانه گلبهار نمود و خود به تألیف کتاب‌های مهم درسی همت گماشت و در چاپخانه ای که تأسیس کرده بود به چاپ می‌رساند و در مدرسه‌ای که تأسیس کرده بود تدریس می کرد. تأسیس مدرسه و چاپخانه گلبهار تنها اقدام فرهنگی مرحوم طباطبایی نبوده است. این بزرگ مرد در راه برگزیده خود به حدی شایق و کوشا بود که وسعت و کثرت دانش آموزان باعث افزایش شعباتی بر مدرسه گلبهار شد. در اندک زمانی بیش از 3000 دانش آموز در مدرسه گلبهار تربیت شدند و علاوه بر شعبات مدرسه گلبهار مؤسس و بانی و احیاء مدارس ذیل در اصفهان گردید.

1-مدرسه نوریه: سال تأسیس 1287شمسی با مدیریت حاج سید سعید طباطبایی و همت شیخ ابراهیم دری نزدیک دروازه حسن آباد .

2-مدرسه ترقی: سال تأسیس 1288شمسی در محل منزل معین الشریعه مقابل درب امامزاده احمد اصفهان.

3-مدرسه گلبهار: سال تأسیس 1291شمسی به مدیریت مرحوم ضیاءالدین جناب در محله گلبهار که بیان شد.

4-مدرسه باقریه: در سال 1288شمسی به مدیریت سید هاشم عدنانی احیاء و جزء شعبات گلبهار گردید (مدرسه فوق به همت حاج میرزا باقر مشیرالملک نایینی تأسیس شد)

5-مدرس اناث گلبهار : در سال 1294شمسی جهت تعلیم و تربیت دختران و به مدیریت بی‌بی‌خانم جناب تأسیس شد.

6- مدرسه بلدیه: در سال 1294 که تحت نظامت میرزا حسن خان بود شعبه گلبهار در محله چهارسوق گردید.

7- مدرسه احمدیه: در سال 1296 در محله مسجد شاه با مدیریت حاج سید سعید افتتاح و به نام شعبه گلبهار موسوم وبه فعالیت خود ادامه داد.

8-مدرسه شهشهانی: در سال 1296در نزدیکی محله شهشهان با مدیریت آمیرزا عباس نحوی جزء شعبات گلبهار گردید.

این فقط فهرست مدارس اصفهان بود که به دست حاج سید سعید طباطبایی تأسیس شده است. از دیگر اقدامات ارزشمند ایشان تأسیس اکابر مجانی است که تحت حمایت شرکت علمیه گلبهار تأسیس گردیده است. گذشته از مراکز آموزشی مرحوم طباطبایی قرائت خانه‌ای با همت مرحوم جناب در سال 1293 به صورت مجانی تأسیس کرد. همچنین چاپخانه گلبهار بسیاری از کتاب های ارزشمند علمی را به صورت سنگی چاپ کرده است. ایشان پس از مهاجرت به مشهد نیز در کنار آستان مقدس امام رضا (ع) کتابخانه مسجد گوهرشاد را تأسیس کرد و مجموعه نفیس کتابخانه شخصی خود را که بالغ بر 5000 جلد کتاب خطی و چاپی بود بر آن وقف کرد تا علاقه‌مندان علم و دانش از آن بهره مند شوند .حاج سید سعید طباطبایی پس از عمری تلاش در راه نشر معارف در سن 72 سالگی در دیماه 1337شمسی وفات یافت و در پایین کتابخانه مسجد گوهرشاد به خاک سپرده شد. اگر از مراتب وطن دوستی و فضیلت و خیرخواهی حاج سیدسعید طباطبایی گفته شد، شگفت نیست چرا که پرورش یافته دامان مادری خیرخواه و دور اندیش و دلسوز بود و نمونه اثر خیر این بانوی فرزانه آب انباری است که در فاصله بین دروازه چهل دختران و دروازه پنجاهه جنب مجتمع مسکونی ثامن الحجج به نام این بانوی نیکوکار (آب انبار سلطان) بنا نهاده شده است.

شهر اصفهان با این همه وسعت و آبادانی و معروفیت باز هم از نظر پیشرفت علمی و تأسیس مدارس جدید به سبک مدارس اروپایی مدیون بزرگ مردی نایینی است که نامش در تاریخ فرهنگ اصفهان جاودانه است. حاج سید سعید طباطبایی نایینی فرزند سید نصرا.. طباطبایی نایینی در سال 1255شمسی در نایین به دنیا آمد و از دوران کودکی چون در خانواده ای فاضل به دنیا آمده بود در کنار پرورش خانوادگی از محضر علمای نایین درک فیض نموده ، در اوان جوانی با برادرش میرزا جعفر به اصفهان رفت و نزدیک به 53 سال از عمر خود را در اصفهان گذراند . سپس رهسپار مشهد شد و تا آخر عمر یعنی تا سال 1337شمسی در مشهد ساکن بود از نکات مهم علمی و فرهنگی زندگی حاج سید سعید طباطبایی ، مسافرت وی به عتبات عالیات و درک محضر آیت‌ا...نایینی و کسب فیض علمی وغنای فکری و روحی از ایشان بوده که نتیجه آن تصمیم در ارتقای فکر و فهم و دانش اطفال ایران بود که با الطبع سعادت و سلامت جامعه را در پی خواهد داشت ، لذا پس از بازگشت به ایران در اصفهان مدرسه گلبهار را تأسیس نمود که اولین مدرسه به سبک مدارس جدید در استان اصفهان می‌باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی