مدینه العرفا

مشاهیر شهرستان نایین

مدینه العرفا

مشاهیر شهرستان نایین

2. معرفی آثار

ویژگی منحصر به فرد آثار عبرت این است که وی چون کاتبی خوش‌خط بود و با اصول نسخه‌نگاری و تهیۀ کتب آشنایی کامل داشت، همۀ آثارش را با خط زیبا و کم‌نظیرش، به بهترین شکل ممکن، بدون حتی یک مورد قلم‌خوردگی به رشتۀ تحریر درآورده و یکی از ارزشمندترین مجموعه‎های تاریخ هنر و فرهنگ و ادب معاصر را به یادگار گذاشته است. این آثار بر اساس درجۀ اهمیت عبارتند از:

1-2 مدینةالادب

معرفی و مشخصات نسخه

تک نسخۀ مدینةالادب که به شماره‌های 967 (جلد نخست) و 968 (جلد دوم) در تالار نسخ خطی کتابخانه و موزۀ مجلس شورای اسلامی محفوظ است، در تاریخ 30/03/1323ش، در جلسۀ شورای چهلم به مبلغ 9500 ریال خریداری شده است .جلد نخست، که در 27 ذی القعدۀ 1360ق به پایان رسیده، در قطع رحلی به ابعاد 33 × 8 × 5/19 و در 31 سطر، بر روی کاغذ فرنگی نخودی نوشته شده و جلد آن تیماج قهوه‎ای، دارای لچکی و ترنج و نیم‌ترنج با نقاشی برجستۀ گل و بلبل است. جلد دوم که کتابت آن در چهارشنبه 24 ذی القعده 1360ق برابر با 26 آذر 1321ش شروع شده، در قطع رحلی به ابعاد 9× 35 × 21 در 41 سطر، بر روی کاغذ فرنگی سفید نوشته شده است. اوراق جلد دوم بعد از مرگ مؤلف صحافی شده و فاقد فهرست اسامی شعرا بوده و اوراق سفید بسیار دارد، که مؤلف موفق نشده آن‌ها را کامل کند.چاپ عکسی این نسخه در سال 1376 به همّت غلامرضا فدایی عراقی، (رئیس وقت کتابخانه و موزۀ مجلس) توسط انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، در سه جلد انجام گرفته است.

اهمیت و میزان اعتبار

عبرت در تهیۀ این تذکره از اطّلاعات شخصی خود که در هفده سال مسافرت به نقاط مختلف ایران به دست آورده، بهره برده و همۀ یادداشت‌های او از دیده‌ها و شنیده‌هایش، از ریزترین تا مهم‎ترین مطالب، در آن منتقل شده است. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم بیشتر این اطّلاعات دسته‎ اولند و در جای دیگری یافت نمی‌شوند و دیگر اینکه او چون نسخه‌پرداز و کاتب بوده به منابع فراوان و مهمی دسترسی داشته که به خوبی از روی مهم‌ترین و بهترین آن‌ها اقتباس کرده و در تلفیق اطّلاعات و نوشتن آن‌ها از دید هنری و ذوق ادبی خودش نیز کمک گرفته و دقتی بی‌نظیر در نگارش جزئیات به کار برده است. وی برای مستند کردن اثرش با بسیاری از شعرای معاصر خود شخصاً وارد مذاکره شده و از آن‌ها خواسته تا شرح احوال خود و نمونۀ شعری‌شان را که به خط خود نوشته‌اند به همراه قطعه عکسی برایش بفرستند تا آن‌ها را در ضمن معرفی درج کند. (برای نمونه پژمان بختیاری و پیدای همدانی شرح حال خود را با خط خودشان برای وی فرستاده‌اند). ولی وی اکتفا به این مذاکرات نکرده و در مورد کسانی که دست‌رسی به آن‌ها نداشته یا از دنیا رفته بوده‎اند و یا تمایل به همکاری با وی نداشته‌اند، به تحقیق از معاصران پرداخته و شخصاً به تهیۀ نمونۀ شعریِ آن‌ها از کتابخانه‌های شخصی و جمع‎آوری دست‌خط و عکس آن‌ها از اینجا و آنجا با زحمت فراوان پرداخته است.

او چون کاتب بوده به خط افراد نظر خاصی داشته و به همین خاطر امروز دست‌خط بسیاری از شاعران و بزرگان را در این اثر می‎توان دید که در جای دیگری وجود ندارند. علاوه بر این معاصر بودن عبرت با شاعرانی که شرح حال آن‌ها را نوشته و مراودۀ وی با آن‌ها، احتمال سهو و خطاهای تاریخی را بسیار کم کرده و همچنین نسخ آثار بسیاری از شعرایی که وی اشعار و مطالبی از آثار آن‌ها آورده، گم شده و موجود نیست.

نکتۀ جالب توجه دربارۀ اهمیت کار عبرت این است که وی وقایع سیاسی و اجتماعی عصر خود را با آوردن اشعاری که در مورد این وقایع سروده‎ شده، مثل آینه‎ای نشان داده و به همین خاطر با مراجعه به این تذکره می‎‌توان به اوضاع روزگار و شرایط اجتماعی شاعران این عصر پی برد.

محتوی و مضمون

این اثر غول‌آسا در دو قسمت بزرگ تهیه و تألیف شده است؛ قسمت نخست شامل زندگی‎نامۀ شعرای معاصر عبرت است و قسمت دوم همانند دایرةالمعارفی شامل اطلاعات جغرافیایی، تاریخی، ادبی و فرهنگی مهم است. در جلد نخست 74 شاعر در متن، 133 شاعر و 498 دانشمند در حاشیه، و در جلد دوم 33 شاعر در متن و 529 دانشمند در حاشیه معرفی مختصر و کامل شده‌اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی