مدینه العرفا

مشاهیر شهرستان نایین

مدینه العرفا

مشاهیر شهرستان نایین


حاج سید محمد طباطبائی نائینی فرزند سید حیدر معروف به حاج میرزا رفیعا از اجله اساتید و حکمای معروف به اصفهان در قرن یازدهم هجری بود. او از شاگردان شیخ بهائی و ملا عبد الله شوشتری است
 
حاج سید محمد طباطبائی نائینی فرزند سید حیدر معروف به حاج میرزا رفیعا از اجله اساتید و حکمای معروف به اصفهان در قرن یازدهم هجری بود. او از شاگردان شیخ بهائی و ملا عبد الله شوشتری است که با محقق خوانساری معاصر و اغلب او را در ردیف محقق شمرده اند. وی در علوم عقلی و نقلی به درجه کمال رسید و رشته مطالعاتش در تحقیقات فلسفی و حکمت افزون بود و تاریخ العلماء او را به عنوان حکیمی الهی می شناسد زیرا در فلسفه و حکمت و کلام و منطق ید طولائی داشت.
از آثار او حواشی و تعلیقاتی است بر شرح اشارات، شرح مختصر و مختلف علامه. او بر اصول کافی و صحیفه کامله شرحی نوشت. و آثار دیگری نیز به نام رساله تشکیک، شجره الهیه و ثمره الهیه دارد. محدث قمی رحمة الله علیه در جلد سوم القاب می نویسد:
طبا طبائی نائینی سید حکما و متألهین، قدوه محققان و علامه زمان خویش بود. وی از اساتید علامه مجلسی و اعلام حوزه اصفهان است.
نائینی در هفتم شوال سال هزار و هشتاد و هشت در اصفهان وفات نمود و قبرش در تخت فولاد اصفهان زیارتگاه است. بعضی وفات او را در سال 1099 نوشته اند (رحمة الله علیه).

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی